سايت و انجمن ما با هدف رفع نياز وبمستران و پشتيباني از آن ايجاد شده است و همواره تلاش نموده است تا مانند الماسي در ميان وب هاي پشتيباني از وبمستران بدرخشد و اميد ميرود روزي يکي از درخشنده ترين ها در اين زمينه باشد
تگ canonical چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد؟ تعداد بازدید: 400 | |||
skaller![]() ![]() | تگ canonical چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد؟ یکی از اصولی که متاسفانه خیلی از وبمستران و یا حتی سئوکارها در بهینه سازی سایت استفاده نمی کنند یا به اشتباه استفاده می کنند به کار بردن صحیح تگ کنونیکال است اما برای این که بدانید این تگ چیست و چگونه باید به صورت صحیح آن را به کار برد تا پایان مطلب با ما همراه باشید. شاید برای شما پیش آمده باشد که بعضی از مطالب سایتتان محتوای تکراری داشته باشد و شما نمی توانید یا بهتر است بگویم نمی خواهید آنها را از سایت حذف کنید پس قطعا توسط الگوریتم پاندا جریمه می شوید و این مشکل بیشتر برای سایت های فروشگاهی به وجود می آید. اما چاره کار کجاست؟ تگ کنونیکال (canonical) چیست؟ گوگل در سال 2009 رسما اعلام کرد که تگ کنونیکال را در سایت ها مورد توجه قرار خواهد داد و هدف از این کار جلوگیری از ایندکس صفحاتی است که دارای محتوای تکراری هستند. به عنوان مثال درون یک وبسایت فروشگاهی گزینه ی فیلتری وجود دارد که با انتخاب آن می توان رنگ یا قالب و یا حتی چیدمان صفحه را عوض کرد و با انجام این کار آدرس آن صفحه از سایت هم تغییر می کند در صورتی که محتوا تغییر نکرده است اما گوگل هر دو این صفحات را با آدرس های مجزا ولی محتوای یکسان در نظر می گیرد و نسخه ی اصلی مد نظر خود را ایندکس می کند و بقیه صفحات کپی را ایندکس نمی کند و نتیجتا به علت محتوای تکراری توسط الگوریتم پاندا جریمه می شوید اما برای این که جریمه نشوید باید چه کار کنید؟ این جاست که دقیقا تگ کنونیکال به میان می آید.
اگر یک صفحه یا محتوا در سایت شما از طریق چندین آدرس در دسترس باشد گوگل سعی می کند صفحه ای که از همه کامل تر و ارزشمندتر است را به عنوان نسخه اصلی انتخاب کند و این یعنی که در جستجوی کاربران شانس بیشتری برای نمایش به کاربر را خواهد داشت و مابقی صفحات را به عنوان نسخه ی کپی در نظر می گیرد. در واقع گوگل صفحه ی اصلی مد نظر ما را تشخیص نمی دهد و ما به عنوان وبمستر باید صفحه اصلی مد نظر خود را به گوگل معرفی کنیم.
ساختار تگ کنونیکال چگونه است؟ تگ کنونیکال هم مانند بقیه تگ های لینک است و درون تگ head قرار می گیرد.
گوگل چگونه آدرس اصلی را انتخاب می کند؟ گوگل برای شناسایی آدرس اصلی به چند فاکتور مختلف توجه می کند:
1- زمانیکه یک صفحه دارای آدرس های مجزا برای پلتفرم های مختلف است. http://example.com/index.html http://m.example.com.com/index.html
2- آدرس ها به صورت داینامیک و بر اساس جستجو یا فیلتر در سایت ایجاد می شود. http://example.com/news http://example.com/news?category=cars&color=blue
3- صفحه از مسیرهای مختلف و بر اساس دسته بندی در دسترس است. http://example.com/cars/samand http://example.com/iran-khodro/samand
4- صفحه با آدرس https یا همراه با www نیز در دسترس است. https://example.com/cars/samand http://example.com/cars/samand http://www.example.com/cars/samand
5- محتوای شما عینا در صفحه یا سایت دیگری منتشر شده است. http://example.com/index.html http://blog.example.com/index.html
6-صفحه از سایتهای دیگر یا کمپین های تبلیغاتی لینک سازی شده است. http://example.com http://example.com/?utm_source=**&utm_medium
چرا باید از تگ کنونیکال استفاده کنیم؟
اگر محتوای آدرس های جانبی با آدرس اصلی یکسان باشد ایندکس نخواهد شد. اما اگر صفحات جانبی محتوایی متفاوت و ارزشمند داشته باشند (مانند صفحه بندی وبلاگ، نظرات) توسط گوگل ایندکس خواهند شد و هیچ پیغام خطایی از طرف گوگل دریافت نمی کنید و بر اساس جستجوی کاربر ممکن است آدرس های جانبی که ایندکس شده اند در اولویت بالاتری نسبت به آدرس اصلی قرار بگیرند و به کاربر نمایش داده شوند.
استراتژی های استفاده از تگ کنونیکال
استفاده از هر کدام از این تکنیک ها بسته به شرایط متفاوت است اما نکته ای باید در استفاده از تگ کنونیکال نظر بگیرید این است که هنگامی که صفحه 1 را به صفحه 2 ارجاع می دهید موتورهای جستجو صفحه 2 را به عنوان صفحه اصلی در نظر می گیرند اما تغییر آدرس در آدرس بار اتفاق نمی افتد و کاربران همچنان صفحه 1 را مشاهده می کنند و اصلا متوجه این موضوع نمی شوند. ولی هنگامی که صفحه 1 را به صفحه 2 ریدایرکت 301 می کنید نه تنها موتورهای جستجو بلکه کاربران هم متوجه تغییر آدرس و منتقل شدن به صفحه دیگری می شوند.
نتیجه در حال حاضر با پیشرفت الگوریتم های گوگل و پا به عرصه گذاشتن الگوریتم گوگل پاندا یکی از دلایلی که باعث جریمه شدن وبسایت ها توسط این الگوریتم می شود استفاده از محتوای تکراری است و خیلی مواقع این موضوع زمانی رخ می دهد که مدیر وبسایت اصلا متوجه آن نمی شود و دلیل آن هم استفاده از سیستم های مدیریت محتوای پیچیده ای است که به صورت اختصاصی و البته به اشتباه نوشته شده اند که توانایی مدیریت آدرس ها و تگ کنونیکال را ندارند و این موضوع می تواند باعث ایجاد آدرس های متفاوت با محتوای یکسان شود که به خودی خود محتوای تکراری را ایجاد کرده اند که شدت می تواند به بهینه سازی سایت ضربه وارد کند و همین روند استفاده از تگ کنونیکال را برای جلوگیری از جریمه شدن توسط گوگل برای تمام صفحات سایت ضروری می کند. منبع : http://stylenet.ir/canonical-tag | ||
شنبه 31 شهریور 1397 - 15:32 |
|
تمامی حقوق این قالب مربوط به همین انجمن میباشد|طراح قالب : ابزار فارسی -پشتیبانی : رزبلاگ